Håruppsättningar

Det som jag verkligen tycker är det mest roliga och utmanande med mitt yrke är att göra håruppsättningar! Då får jag verkligen utmana mig själv och vara kreativ, så mycket som kunden låter mig vara vill säga.

Så i år så tänkte jag faktiskt jobba på nyårsafton så jag kan göra lite håruppsättningar som folk ska ha när de firar nyår. Det är så sällan som kunder unnar sig att en riktigt snygg håruppsättning, vilket jag förstår för det är inte billigt. Men problemet är ju att jag också måste tjäna pengar.

Det är oftast inte produkter som kostar pengar i en håruppsättning utan det är min tid som kostar pengar. En helt vanlig klippning tar inte mycket mer än 30 minuter att göra medan en riktigt avancerad håruppsättning kan ta upp till 4 -5 timmar beroende på vad kunden vill. Detta är det som jag tycker är tråkigast med att ha eget företag, det är att jag måste lägga på så pass mycket pengar på priset för att täcka mina egna arbetsgivaravgifter, pension, försäkring och skatter. Så om jag tjänar 1000 kronor så blir det inte mycket mer än 200-300 kronor över när alla avgifter är betalade. Men men, det är ju samma sak för i princip alla frisörer eftersom det inte är många salonger som erbjuder en anställning. De flesta erbjuder dig enbart att hyra en frisörstol.

Så nu på nyårsafton så tar jag inga ”vanliga” klippningar utan jag fokuserar enbart på håruppsättningar för jag vill verkligen satsa på detta i år. Synd att det inte finns fler timmar på dygnet bara så jag hade kunnat göra fler än jag hinner med på en dag 😉

Hoppas ni har ett riktigt gott nytt år och satsar på att göra något extra kul med håret!

håruppsättning

Lämna en kommentar