Låndjungel

Alltså detta med lån och krediter är verkligen en djungel för mig. Så nu tänkte jag skriva ner en kort beskrivning av vad jag har kommit fram till och om jag har missuppfattat någonting så får ni väldigt gärna guida mig i detta. Men för mig så är det såhär:

Om man ska ta större lån som man ämnar betala tillbaka på väldigt lång tid så är det till de stora bankerna man får vända sig typ SEB och liknande banker. Detta är när man ska låna pengar till ny bil, hus, renovering, båt och liknande. Räntan är ganska låg och de erbjuder långa avbetalningstider.

Om man däremot bara behöver ett kortsiktigt lån så är det smidigare att använda företag som Ferratum. Då slipper man stöket med att gå till banken och fylla i en massa på papper och liknande. Det är ungefär som att låna pengar av en kompis.

Så om jag gör allting väldigt svartvitt så bör man gå till banken om man vill låna större summor under lång tid och till kreditföretag om man vill låna en viss summa under en kort tid. Har jag fattat rätt då?

IF

Lämna en kommentar